Možno ste v lete zaznamenali reklamu, kde ľudia na ulici ochutnávajú hamburger a hádajú, z čoho by mohol byť vyrobený. Mnohí z opýtaných odpovedia, že je určite z mäsa. Áno, reklama je práve na senzačný Sensational burger od Garden Gourmet.
Značka Garden Gourmet bola založená už v roku 1986 v Izraeli. Na Slovensko prišla v marci 2020 a za tento krátky čas si získala priazeň mnohých vegánov. Produkty značky Garden Gourmet sú výnimočne chutné a jednoduché na prípravu aj pre tých, ktorí sa s kuchyňou veľmi nekamarátia. Navyše, jedlá sú hotové približne do 3 minút, pretože ich stačí hodiť len na panvicu a zľahka opiecť. Vyrobené sú na báze rastlinného, najmä sójového, proteínu.
„Myslíme si, že čím viac ľudí začne jesť viac rastlinných jedál, tým lepšie.“ Garden Gourmet
Na Slovensku máme možnosť si zatiaľ zakúpiť už spomínaný Sensational burger, Veggie burger “Kuracie” nudličky a Falafel v sieti potravín Kaufland a Fresh. Spôsobov, ako si tieto chutné jedlá pripraviť je viacero. Najmä pri „kuracích“ nudličkách, a burgroch je možné pripraviť aj niekoľko tradičnejších receptov vhodných pre slovenskú kuchyňu. Z nudličiek sa dá vyrobíť šťavnaté soté, perkelt alebo guláš. Burgrové fašírky sedia napríklad aj do strukovinového prívarku.
My sme si pripravili niečo exotickejšie, falafel s humusom a zeleninovým kuskusom.
Budúcnosť je v ekológii
Vlajkovou loďou je nepochybne Sensational burger, ktorý pri zahryznutí naozaj pripomína mäso. Na produkciu tohto vegánskeho burgru je však potreba desaťkrát menej pôdy než na výrobu mäsového. Spoločnosť si uvedomuje aj to, že výroba rastlinných produktov je omnoho šetrnejšia k ovzdušiu, do ktorého sa uvoľní o 80 % menej skleníkových plynov, než pri klasickej výrobe živočíšnych produktov. Taktiež je veľmi príjemné vidieť, že už samotné obaly nabádajú svojimi nápismi na recykláciu.
Filozofiou značky Garden Gourmet je ľudí motivovať k tomu, aby častejšie ochutnávali vegánske či vegetariánske pokrmy a priložili ruku k lepšej budúcnosti.
„Záujem o veggie pokrmy u ľudí stále stúpa a aj preto sme sa rozhodli vyvolať v tomto smere revolúciu. Našim cieľom je ukázať všetkým, že aj bezmäsitá strava z kvalitných surovín dokáže ponúknuť vynikajúci chuťový zážitok,“ priblížila Zuzana Magálová, brandová manažérka značky Garden Gourmet.
Mali by vegáni svojou kúpou podporovať veľké spoločnosti?
Značka patrí pod známu medzinárodnú spoločnosť Nestlé. Mnoho vegánov je práve proti podporovaniu veľkých korporátnych skupín, keďže tie sa venujú taktiež aj živočíšnej výrobe.
My v Slovenskej vegánskej spoločnosti si však myslíme, že je veľmi dôležité, aby to boli práve veľké firmy, ktoré zaradia do svojej ponuky rastlinné alternatívy, pretože tie majú najväčší dosah na globálnu zmenu v stravovaní.
Na názor sme sa spýtali aj Ľubomíra Tuchschera zo Slovenského združenia značkových výrobkov: „Pozícia „veľkých nadnárodných spoločností“ je kľúčová pri nástupe nových trendov. Hoci inovácie môžu často pochádzať od malých lokálnych producentov, ktorí môžu byť na začiatku „revolúcie“, práve veľkí globálni hráči sú tí, ktorí vedia týmto inováciám dať príležitosť na ďalší rast a hlavne rozšíriť ich na oveľa širšie trhy. Možno sa niekto na tieto subjekty pozerá kriticky pre ich jasné podnikateľské DNA. Tieto subjekty však dlhodobo dávajú do popredia popri inováciách oveľa viac aj tému udržateľného podnikania a princípy zodpovedného prístupu k planéte. Hoci je fajn, že súčasťou transformácie sú drobní lokálni hráči, tieto veľké nadnárodné spoločnosti tvoria zásadný podiel spotreby obyvateľov planéty. Z tohto dôvodu, ak súčasťou zmeny nebudú práve oni, želaná zmena nenastane. Pozitívom však je, že spoločnosti ako Nestlé nielen registrujú jasný dopyt od spotrebiteľov, ale už teraz tieto zmeny sami zavádzajú tam, kde pôsobia a robia zmenu dostupnejšou pre viac ľudí tejto planéty.“