Prvá štúdia svojho druhu od projektu Smart protein a organizácie ProVeg Interantional práve odhalila, že predaj vegánskych výrobkov na európskom trhu vzrástol za posledné dva roky o 49 % a dosiahol celkové tržby 3,6 miliardy EUR.
Štúdia vznikala v spolupráci s projektom Smart Protein a mimovládnou organizáciou ProVeg International a ide doteraz o najväčší a najpresnejší prehľad spotrebiteľských návykov v Európe. Nazhromaždila údaje zo supermarketov v 11 rôznych európskych krajinách z posledných štyroch rokov (2017 – 2020).
Smart Protein je projekt, ktorý je financovaný Európskou úniou a zameriava sa na vývoj alternatívnych bielkovín (napríklad rastlinného mäsa), ktoré majú pozitívny vplyv na ekologické hospodárstvo, životné prostredie, biodiverzitu, výživu, potravinovú bezpečnosť, či dôveru a prijatie u spotrebiteľov.
ProVeg International je medzinárodná mimovládna organizácia, ktorá pracuje v oblasti zmien potravinového systému. Jedným z jej cieľov je globálne znížiť konzumáciu zvierat do roku 2040 o 50%. ProVeg International pracuje na štyroch kontinentoch s ôsmimi pobočkami. Pôsobí v Nemecku, Holandsku, Veľkej Británii, Poľsku, Španielsku, Číne, Južnej Afrike a Spojených štátoch.
Prudký nárast vegánskych výrobkov na európskom trhu
Podľa štúdie vo väčšine krajín EÚ vedie hlavne predaj rastlinného mlieka. Najvýraznejší nárast predaja dosahuje predovšetkým ovsené mlieko a rastlinné mäso.
Len za posledné dva roky v Nemecku vzrástol predaj rastlinných bielkovín o 226 % a tržby dosiahli 181 miliónov EUR.
Rakúsko tiež zaznamenalo významný nárast predaja rastlinného mäsa v posledných dvoch rokoch a to o 82 %. Krajina zaznamenala celkovo o 57 % vyšší predaj vegánskych výrobkov v supermarketoch, pričom ďalší dopyt spotrebiteľov sa prejavil aj v diskontných predajniach ako sú napr. Lidl, Aldi, Hofer atď.
V Dánsku vzrástol predaj rastlinného mäsa za rovnaké obdobie o 50 % a z toho viac ako 40 % sa predalo v diskontných predajniach.
Predaj rastlinných syrov v Európe raketovo rastie, v Nemecku vzrástol o 77 % a v Holandsku až o neuveriteľných 400 %.
V Španielsku zaznamenali všetky kategórie dvojciferný rast, no rastlinné mlieko viedlo na národnom trhu hodnotou 318 miliónov EUR.
Predpokladá sa, že do roku 2025 sa v Európe vyšplhajú zisky z predaja rastlinného mäsa, rastlinných mliek a rastlinných syrov na 7,5 miliárd EUR.
Ďalšiu nedávnu štúdiu uskutočnila európska spotrebiteľská organizácia BEUC ktorá skúmala 11 000 ľudí žijúcich v Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Grécku, Taliansku, Litve, Holandsku, Portugalsku, Slovensku, Slovinsku a Španielsku odhalila, že 40 % európskych spotrebiteľov buď výrazne znížilo príjem mäsa, alebo úplne vylúčilo červené mäso. Väčšina ľudí uviedla ako kľúčové motivačné faktory pri znižovaní spotreby živočíšnych produktov životné prostredie, osobné zdravie a životné podmienky zvierat. 60 % z nich uviedlo, že sú šťastní, že môžu zameniť mäso za rastlinné alternatívy, a 33 % uviedlo, že konzumujú vegánske hamburgery častejšie než hamburgery s pravým mäsom.
Nárast predaja vegánskych výrobkov na európskom trhu odzrkadľuje rastúcu popularitu vegánskych jedál na celom svete.
„V Európe pozorujeme obrovský úspech vegánskych potravín najmä posledných pár rokov, ktorý sa výrazne prejavil aj v štatistikách. Správa dokazuje obrovský nárast predaja týchto potravín a dáva potravinárskemu priemyslu zelenú v oblasti presadzovania ďalších možností rastlinných alternatív,“ uviedla vedúca vedeckého výskumu v organizácii ProVeg International Kai-Brit Bechtoldová.
Prečo jesť vegánsky?
Podľa ProVeg International sa viac ako 50 % svetových plodín využíva ako krmivo pre hospodárske zvieratá. Ich priame použitie pre ľudskú spotrebu by uživilo ďalšie štyri miliardy ľudí na celom svete.
„Momentálny globálny potravinový systém je jednou z najväčších príčin ničenia životného prostredia, ohrozuje miestne ekosystémy a stabilitu systému Zeme. Poskytovanie zdravých potravín z udržateľných zdrojov je pre nás veľkou výzvou,“ uviedol Emanuele Zannini, vedúci projektu Smart Protein.
Zdroj: livekindly.com
Spracoval: Miroslav Švestka