V Bratislave si maškrtnejší vegáni prídu na svoje vďaka novým makovým a orechovým rožkom, ktoré sa chuťou i textúrou podobajú na tradičné bratislavské rožky. Spoločnosť FANTASTICO, ktorá sa špecializuje na výrobu bratislavských rožkov a závinov, začala s výrobou ich vegánskej verzie. Kde sa tento nápad zrodil a čo motivovalo majiteľa Jána Šimuneka k tomu, aby začali piecť čisto vegánske produkty?
Prečítajte si inšpiratívny rozhovor a dozviete sa viac.
Ako, kedy vznikol nápad s tradičnými bratislavskými rožkami?
Všade hovorím, že bratislavské rožky stretli nás. Spoločnosť FANTASTICO začínala ako výrobca čerstvých cestovín. V procese zakladania firmy a legalizácie celej výroby sme sa kvôli naplneniu potravinarskej legislatívy museli kvalifikovať ako pekári a cukrári. V tom čase som stretol pána Vojtecha Szemesa, ktorý sa podujal urobiť zo mňa pekára. Práve on zachránil bratislavský rožok z celého priemyselného, socialistického, výrobného marazmu. Pekárska výroba bola začiatkom 90. rokov v zlom stave a práve v tom období pán Szemes vyhľadal pôvodné receptúry. Rozšíril povedomie o výrobku a zaslúžil sa o registráciu bratislavských rožkov v Európskej únii ako Zaručenej Tradičnej Špeciality. Keď nastal náš veľký okamih upiecť prvýkrát bratislavský rožok, s prekvapením sme zistili, že sa nám podarilo upiecť lepšie rožky než skúseným pekárskym majstrom. Tajomstvo nášho úspechu spočívalo v poctivej práci s ingredienciami a receptúrou…a tým to celé začalo. Následne sme vyskúšali upiecť zhruba 500 rožkov na prvý Trnavský Rýnek, kde boli skoro všetky vypredané v priebehu 20 minút. Vtedy sme si povedali, že táto práca dáva zmysel.
Povedzte nám niečo o histórii bratislavských rožkov.
História bratislavských rožkov ako takých je jedna veľká legenda. Nikto s istotou nevie kedy, kto a za akých okolností prišiel prvýkrát s bratislavským rožkom. Potvrdili nám to i archivári z občianskeho združenia Bratislavské Rožky. Bratislavský rožok má rakúsko-uhorskú históriu, takže aj v Rakúsku, aj v Maďarsku je tento produkt relatívne známy, ale „pravý“ bratislavský rožok tam len tak ľahko nenájdete. V Rakúsku majú vlastný produkt s názvom Wiener Kipferl, čo je orechový rožok, ktorý však vyzerá a chutí úplne inak. Môžeme špekulovať, že majú spoločnú minulosť, ale už to nie je Pressburger Kipferl. V Budapešti majú Pozsonyi Kifli, ale tiež modifikovaný, hlavne pokiaľ ide o veľkosť a tvar produktu. Takže pravé bratislavské rožky nájdete len v Bratislave. Oficiálna receptúra na ich výrobu uvádza hmotnoť od 40 do 100 gramov, pričom toto rozpätie bolo oficiálne pridané práve kvôli maďarským pekárom. Dovolím si tvrdiť, že pravý bratislavský rožok by mal mať okolo 50 gramov a veľkosť našich rožkov.
Ako vznikol nápad s tými vegánskymi rožkami?
Nápad s vegánskymi rožkami je symbiózou osobného a biznisového rozhodnutia. Ja osobne mám blízko k myšlienkam vegánstva a udržateľného životného štýlu. Z biznisového hľadiska zasa vnímam stúpajúci záujem o vegánske produkty. Z tohto celého vznikla myšlienka pokračovať v tom, v čom sme dobrí, no pretvoriť to i do vegánskej verzie a ponúknuť náš produkt aj vegánom. Snažili sme sa našu prácu urobiť čo najlepšie, aby sme si udržali povesť fantastických produktov, keďže sa voláme FANTASTICO. Bolo to veľmi jednoduché a rýchle rozhodnutie, pričom celý proces prípravy trval necelé dva mesiace.
Pociťujete dopyt od zákazníkov po vegánskom pečive?
Záujem vzrastá, pričom drvivá väčšina zákazníkov nás kontaktuje priamo. Relatívne veľký dopyt na vegánske pečivo sme dostávali i z trhového predaja, ktorý bol však za posledné obdobie takmer nulový. Tak isto je veľký dopyt po bezlepkových a bezlaktózových produktoch. Ale keďže najvyšší dopyt je špeciálne po vegánskom pečive, tak sme si povedali, že je ten správny čas zaradiť do ponuky i vegánske produkty.
Kde si zákazníci môžu zakúpiť vaše vegánske rožky?
Vegánske produkty sme začali predávať v bratislavskom Vegan Kiosku na Grosslingovej ulici a od včerajšieho dňa (15.5.) si ich zákazníci môžu zakúpiť aj na sobotňajších trhoch v Starej tržnici. Taktiež sa ich budeme snažiť plošne ponúknuť všetkým našim odberateľom. Veríme, že sa náš produkt na trh dostane úspešne, pretože dopyt je skutočne veľký. Na začiatku sa sústredíme výlučne na Bratislavu, následne aj na celé Slovensko a na priestor Európskej únie, so zamerením na klasický bratislavský rožok, aj na jeho vegánsku verziu. Kampaň bude zahŕňať najmä sociálne médiá a priamy kontakt s existujúcimi aj potenciálnymi odberateľmi. Všetko, vrátane logistického projektu, máme pripravené, čiže sa stačí do toho len oprieť a držať sa plánu. Celoslovenská a európska kampaň na klasické bratislavské rožky bola pripravená už dávnejšie, ale upravili sme termín spustenia, aj jej obsah. Prioritu sme položili na čo najrýchlejšie uvedenie vegánskych rožkov na trh a ich zaradenie do tejto kampane.
Sám ste kedysi skúšali vegánstvo a vegetariánstvo. Aké máte spomienky na toto obdobie?Moje prvé vegánske obdobie trvalo 6 rokov a druhé 4 roky, pričom moje rozhodnutie pre vegánstvo malo etický dôvod. V 90.rokoch bolo po realizačnej stránke veľmi náročné byť vegetariánom či vegánom, a preto som s tým skončil. Nemal som v podstate čo jesť, dokonca i tofu som si vyrábal sám. Úprimne povedané, vzdal som to, čo nie je veľmi hrdinské. Naučil som sa však veľa o varení a o tom, ako si správnym zložením vegánskej stravy zabezpečiť potrebnú dennú dávku živín. Mal som však pocit, že akokoľvek sa osobne snažím, celospoločenský prístup ku konzumácii mäsa a živočíšnych produktov sa nezmení. Bol to skutočný boj s veternými mlynmi. Dnes máme našťastie pestrú ponuku vegánskych produktov a vidíme rôzne movementy, ktoré v spoločnosti silno rezonujú, nielen vďaka sociálnym médiám. Dnes majú vegáni obrovskú podporu, napríklad aj zo strany Slovenskej vegánskej spoločnosti. Nie sú takí osamotení a odkázaní na pátranie po informáciách o vegánskej strave. Ľudia si viac uvedomujú svoje správanie voči zdrojom, zvieratám, či výrobe potravín. Ja osobne kľúč k zdravému a udržateľnému stravovaniu nevidím iba vo vegánstve, prípadne špeciálnych diétach, ale v striedmosti, vyváženej strave, citlivejšom a zmysluplnom prístupe k potravinárskej, aj živočíšnej, výrobe a konzumácii. Ak sú ľudia zvyknutí jesť napríklad „mäso s mäsom“ 5x do týždňa, alebo majú prostriedky dopriať si to najkvalitnejšie jedlo, nezaujímajú sa ďalej o ekonomické či environmentálne dopady svojich stravovacích návykov. Je veľmi dôležité začať myslieť globálnejšie, a práve tu je cesta zaoberať sa myšlienkami lokálnosti potravinárkej výroby, udržateľnej produkcie, primeranej konzumácie a pod. Všetky tieto informácie sú voľne dostupné a nikto nemôže tvrdiť, že nevie ako na to. V súšasnosti je to len otázka rozhodnutia. Pokiaľ ide o vegánstvo, myslím si, že je výsadou a luxusom vyspelej spoločnosti. Jedným dychom však dodávam, že pri správnom nastavení je to luxus rozhodne pozitívny.
Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu s Vegan Kioskom?
Dokopy nás zviedla šťastná náhoda. Jedného dňa som sa so svojou priateľkou, ktorá je vegánka, stretol práve vo Vegan Kiosku a slovo dalo slovo. Cítili sme, že toto je to správne miesto a keďže sme z toho mali dobrý pocit, vydali sme sa práve touto cestou. Vo výrobe sme boli práve uprostred prípravy receptúry vegánskych rožkov a plánovali sme podpornú kampaň. Celú prípravu sme chceli poňať premyslene a sofistikovane, no potom sme si povedali – máme to. Veľa sa spolieham na spontánne rozhodnutia, preto keď mám pocit, že niečo bude fungovať, tak idem do toho. Možno čím viac kombinujete, vymýšľate a riešite, tým sú situácie komplikovanejšie a v konečnom dôsledku nie také radostné ako by ste chceli. Tu sme dali na príjemný a radostný dojem.
V čom si myslíte, že spočíva vaša unikátnosť?
Unikátnosť je v tom, že výrobok je od začiatku do konca poctivo pripravený, či už ide o ingrediencie, celé spracovanie, pečenie alebo distribúciu. Receptúra je kdekoľvek dostupná a môžeme ju poskytnúť aj do vlastných rúk, ak má niekto záujem upiecť si bratislavské rožky, či ich vegánsku verziu sám. V našej firme všetko prechádza cez naše ruky, každý jeden výrobný krok si kontrolujeme a realizujeme sami. Ochutnávky, výstupné a senzorické testy sú u nás na dennej báze. Poctivá práca je práve to, čo nás vymedzuje voči istej časti konkurencie. Našťastie je viac výrobcov, ktorí idú touto cestou. No potom je tu bohužiaľ stále väčšina producentov, ktorí idú priemyselnejšou cestou, kde kvalita je možno až na druhom mieste. My sme produkciu postavili na kvalite, a to je niečo, o čom nikdy diskutovať nebudeme. Vždy vieme diskutovať o cene, vieme diskutovať o logistike, ale nikdy nie o kvalite.
Prečo ste sa rozhodli pre vegánsku licenciu V-Label a čo pre vás znamená toto označenie?
Vegánska licencia V-Label je jasne zadefinovaná a má svoj jednoznačný význam pri identifikácii vegánskeho výrobku. Je veľmi dôležité, aby človek, ktorý sa rozhodne byť vegánom, mal jasného sprievodcu, ktorý ho uistí, že toto je výrobok, pri ktorom nie je potrebné študovať zloženie či výrobné procesy. Tento certifikát zaručuje, že človek, ktorý siahne po produkte označenom V-Label, bude vedieť, že ide práve o vegánsky produkt. Predstavuje jednoduchú identifikáciu, transparentnosť a dôveru v produkt ako taký. Preto sme sa rozhodli ísť touto cestou i my. Keď sme vedeli, že budeme pracovať na vegánskom výrobku, V-Label bola naša prvá voľba.
—–
Spracovala: Dominika Kuklová a Kristína Chaparro