Ľudia sa o vegánstvo zaujímajú čoraz viac

V súčasnosti je známych množstvo stravovacích trendov a každý sľubuje svojim stúpencom mnohé benefity. Žiaden z nich však nezaujíma širokú verejnosť tak, ako vegánstvo.

Na rozdiel od ostatných „diét”, vegánstvu nahrávajú do karát vyjadrenia mnohých zdravotníckych organizácií a environmentalistov. Kým svetové zdravotnícke inštitúcie upozorňujú na zdravotné riziká súvisiace najmä s nadmernou konzumáciou červeného a spracovaného mäsa, environmentalisti pripomínajú zlý vplyv živočíšneho hospodárstva na svetovú klímu.

Preto nie je prekvapujúce, že vyhľadávanie slova „vegan“ (z angličtiny: vegánsky, vegán) na internete sa oproti minulým rokom rapídne zvýšilo. Viditeľné je to v grafe Google Trends, ktorý ukazuje nárast popularity slova od roku 2004 dodnes. Čísla vľavo – hodnoty od 0 po 100 – predstavujú záujem o vyhľadávanie, pričom číslo 100 predstavuje najvyššiu možnú hodnotu vo vyhľadávaní, a teda popularitu tohto pojmu či slova. Číslo 50 znamená, že popularita vyhľadávaného slova je polovičná a skóre 0 znamená, že pre daný termín nie je dostatok údajov. V januári 2018 dosiahlo anglické slovo „vegan“ najvyššiu hodnotu 100.

Graf Google Trends - vyhľadávanie slova vegan
Zdroj: Google Trends

Nie je vegetarián ako… vegán!

Zaujímavé je tiež porovnanie úspešnosti anglických slov „vegan“ a „vegetarian“ (z angličtiny: vegetariánsky, vegetarián). Po niekoľkoročnom ťažkom súboji začalo v roku 2012 do popredia vystupovať slovo „vegan“, ktoré napokon svojho vegetariánskeho rivala definitívne predbehlo. Do absolútnych Google výšin vyletelo kľúčové slovo „vegan“ v roku 2016 a jeho popularita na Googli neustále vzrastá.

Graf Quartz - porovnanie vyhľadávania slov vegetarian a vegan
Zdroj: QUARTZ

Podľa zistení Google sa za posledné roky slovu „vegan“ darilo najmä na prelome nového roka. Média propagujúce vegánsky životný štýl tento úspech pripisujú aj výzve Veganuary (spojenie anglických slov vegan a january, pozn. autora), kedy sa mnohí ľudia snažia počas celého januára obmedziť príjem živočíšnych produktov a nahradiť ich čisto rastlinnými alternatívami. V roku 2017 sa do výzvy Veganuary zapojilo dvakrát viac ľudí ako v predchádzajúcom roku a v 2018-tom bolo účastníkov až o 183 % viac, než v roku 2017.

V ktorých krajinách je slovo „vegan“ najvyhľadávanejšie?

Google Trends dokážu zistiť informácie o vyhľadávaní na celom svete. Toto je top 10 krajín, ktoré vo vyhľadávaní tohto kľúčového slova vedú:
1. Austrália
2. Kanada
3. Spojené štáty Americké (USA)
4. Nový Zéland
5. Nemecko
6. Rakúsko
7. Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska (UK)
8. Švédsko
9. Írsko
10. Švajčiarsko

Vyhľadávanosť slova „vegan“ je priamou odpoveďou na nárast požiadaviek konzumentov. Spotrebitelia, a to najmä ľudia narodení na prahu druhého tisícročia, sa totiž oveľa viac zaujímajú o pôvod jedla a jeho vplyv na životné prostredie. A to odráža aj ich výber rastlinných alternatív.

Zdroje: LiveKindly | Google Trends | Quartz | Veganuary
Spracovala: Kristína Muránska
Korektúra: Barbora Mišáková
Fotografia: rawpixel.com